redakce:
Dingir, s.r.o.
Černokostelecká 36
100 00 PRAHA 10
email: dingir@dingir.cz
 religionistický časopis o současné náboženské scéně  

Dialog v brněnské mešitě

Dne 18. prosince proběhl ve vánočně vyzdobené brněnské mešitě rozhovor zástupců islámu a křesťanství. Křesťanství zastupoval religionista Vít Machálek, Dr. (*1969), který působí na univerzitách v Brně a Pardubicích a dlouhodobě se prakticky i teoreticky věnuje mezináboženským vztahům. Islám reprezentoval předseda správní rady Islámské nadace v Brně Ing. Muneeb Hassan Alraví (*1966), původem Iráčan, který se natrvalo usadil v Brně. Jejich debatu za účasti několika desítek hostů moderoval Ivan O. Štampach, který se rovněž věnuje kromě jiného i mezináboženským vztahům.

Příležitost k setkání poskytla časová blízkost islámské pouti do Mekky, která vloni připadla na prosinec, židovských svátků světla Chanuka a křesťanských Vánoc. Setkání navázalo na řádku podobných akcí, které probíhaly od poloviny 90. let. Křesťané a muslimové se dosud setkávali v širším okruhu, např. v rozhovorech v pražské Městské knihovně organizovaných Českou křesťanskou akademií, za účasti ještě tří dalších náboženství. Muslimové se připojili, podobně jako v jiných zemích, k některým aktivitám zdejší Společnosti křesťanů a Židů.

Moderátor oběma aktivním účastníkům kladl otázky směřující k podmínkám občanského soužití křesťanů a muslimů a možností obnovit kulturní sdílení a spolupráci v návaznosti na společnou dobrou zkušenost z Andalúsie v raném středověku. Dále se diskutující soustředili na společná etická témata, v nichž je snadné dosáhnout shody. Přátelská atmosféra setkání umožnila položit též otázku, jak se obě strany vyrovnávají s místy v Bibli a Koránu, která vybízejí k násilnému jednání vůči jinak věřícím. Nakonec se společně uvažovalo o možnostech přemostění či sblížení ve věroučných otázkách. Oba diskutující dokázali být sebekritičtí vzhledem ke svým společenstvím. V závěru se do diskuse zapojili i dosud jen naslouchající hosté, muslimové, křesťané i lidé neutrální a též odborníci.

Zástupce islámu neváhal poukázat na deficity v oblasti svobody vyznání v některých zemích s převládajícím muslimským obyvatelstvem. Úvaha o etických otázkách reagovala též na první zprávy o finanční a ekonomické krizi a probírala společně sociálně etické normy směřující k sociální spravedlnosti. Účastníci vyslovili domněnky, že při jejich uplatnění by bylo možné periodickým krizím předcházet. Křesťanský diskutující vysvětlil, že smyslem dialogu není najít věroučný kompromis. Moderátor nabídl možnost, že nové promyšlení centrálních témat obou náboženství na základě jejich vlastních pramenů může vyznít mnohem méně polemicky, než se dosud zdálo. Křesťanství zdůrazňuje posla, který je Bůh i člověk, islám knihu, která je božská obsahem a stvořená vnější podobou. V křesťanství poněkud ustupuje do druhého plánu kniha (Bible), v islámu posel. V obou případech však jde o spojení nestvořené božské a stvořené pozemské skutečnosti.

Účastníci vyslovili přání, aby diskuse pokračovaly. Na závěr uspořádali hostitelé pro všechny přítomné účastníky pohoštění v oddělení žen na galerii mešity.

Red.

TOPlist